2020-жылдагы шайлоодо – жарандардын 13% Форма №2 боюнча добуш беришет

Новости

«Таза Шайлоо» Ассоциациясы – 2020-жылдын 4-октябрында боло турган Кыргыз Республикасынын Жогорку Кеңешине шайлоонун даярдыгына жана өткөрүлүшүнө көз карандысыз байкоо жүргүзүүчү уюм жана ошо менен бирге Кыргыз Республикасынын Президентин жана Жогорку Кеңешинин депутаттарын шайлоо жөнүндө конституциялык Мыйзамдын ченемдерине ылайык Форма №2 колдонуп, шайлоо дарегин өзгөрткөн шайлоочулардын санынын кыйла көбөйгөндүгүнө байланыштуу терең тынчсыздануусун билдирип жатат.

2020-жылдын 19-сентябрына карата Кыргыз Республикасынын БШКсынын маалыматы боюнча шайлоо дарегин өзгөрткөн жарандардын саны болжол менен 445 миң адамды түзөт, мындан тышкары дагы деле болсо карала элек арыздар бар, бул добуш берүү укугу бар шайлоочулардын 1/8 бөлүгүн же Кыргыз Республикасынын Президентин шайлоодо добуш берүүгө катышууга 2017-жылы кабыл алынган активдүү шайлоочулардын 1/4 бөлүгүн түзөт.

Албетте, өлкөдөгү ички миграциянын агымына байланыштуу, алардын катталган жеринен тышкары жашаган жерлерде жарандардын саны кыйла көп, аларды коргоо үчүн мыйзамдарда Форма №2 аркылуу добуш берүү укугун берүүчү жобо болгон, бирок, коомдук байкоочулар жана отчеттордон алынган маалыматтарга ылайык, бир катар шайлоо участкаларындагы жалпыга маалымдоо каражаттарында, шайлоо дарегин өзгөрткөн шайлоочулардын саны негиздүү чектен ашып кетти. Ошентип, кээ бир участкаларда шайлоо комиссияларына кайрылган жарандардын саны 1000 адамдан ашаууда жана аймактык 7% тоскоолдукту өтүш үчүн, партиялардын ичиндеги талапкерлердин рейтингин жогорулатуу максатында шайлоого катышкан айрым саясий партиялардын жарандарынын массалык камсыздоосу менен коштолгон. Бул факт, албетте, добуш берүүнүн жыйынтыктарына ишенбестик тобокелчилигин жаратат жана шайлоочуларды паракорчулуктун элементи катары чечмелөөгө болот.

Учурдагы кырдаалды эске алып, «Таза Шайлоо» Ассоциациясы төмөнкү текшерүүлөрдү өтөкөрүү өтүнүчү менен кайрылат:

– Кыргыз Республикасынын Шайлоо жана Референдум өткөрүү боюнча борбордук комиссиясына УШК мүчөлөрүнүн мыйзамдуу аракеттерин жүргүзүү максатында, тактап айтканда, шайлоо дарегин өзгөрткөн жарандардын саны 1000 адамдан ашкан УШКлардын алып барган ишин, алардын жумуш графигин жана сарпталган иш убактысын эске алуу менен Форма №2 боюнча арыз менен кайрылган жарандардын орточо суткалык санын толук текшерип;

– Кыргыз Республикасынын укук коргоо органдарына – добуштарды сатып алуу жана административдик ресурстарды колдонуу тобокелдиктерин аныктоо максатында жогорудагы иштерди кылдаттык менен изилдеп чыгууга;

– Саясий партиялар жана талапкерлер шайлоо алдындагы үгүт өнөктүгүнөн алыс болушу керек, бул шайлоонун жыйынтыгына шек келтирип, жарандардын шайлоо процессине болгон ишенимин төмөндөтөт.

Шайлоо процессин технологиялаштыруу жаатында Кыргыз Республикасынын алдыңкы тажрыйбасын жана жетишкендиктерин эске алуу менен, «Таза Шайлоо» Ассоциациясы шайлоонун айрым катышуучулары тарабынан демократиялык баалуулуктарга коркунуч келтирген жана биринчи кезекте адамдын укуктары менен эркиндиктерин бузган мыйзамсыз ыкмаларды колдонууну жол берилгис жана аша чапкандык деп эсептейт.

 

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *